100 googlefria dagar

november 8, 2010 § 2 kommentarer

Jag anser mig vara sunt skeptiskt till nya saker. Ifrågasätter, proovar, utvärderar, tar till mig eller ratar. En dag kom google in i mitt liv. Den vitanonyma sajten med det lilla sökfönstret och de färgglada bokstäverna blev en bland flera som skulle hjälpa oss att navigera internet. Men jag hoppade aldrig riktigt på googletåget. Kände mig nöjd med Webcrawler och Evreka. Jag gjorde ett val.

Drygt tio år har passerat och långsamt har det gått upp för mig att jag inte längre har något val. Jag är google och google är jag. Snart sagt varje etta och nolla jag hoppar runt på när jag rör mig på internet bär ett litet färgstänk från google.

För ett litet tag sen började jag läsa Andreas Ekströms bok Google-koden, som tecknar den tydligaste bild jag hittills sett av företaget vars namn lyckats bli ett verb i våra ordböcker och som för barn som växer upp idag är likställt med internet. I ett av bokens kapitel berättar Ekström om hur han kommer med idén att vi ska införa en googlefri dag.

Tanken slog rot hos mig, slog sig samman med mina tankar som redan fanns där. Jag är redan den googlefria människan – så långt det nu är möjligt. För det mest skrämmande med tanken på en googlefri dag är inte att google infiltrerat våra liv så mycket att vi skulle behöva vila upp oss från dem, det mest skrämmande är att det är en praktisk omöjlighet att leva utan dem, även om man vill. Vi är google genom gmail, google maps, google chrome, youtube, picasa, igoogle, google translate och ungefär 240 tjänster till.

Jag gör aktiva val i min vardag i den mån det är möjligt. Jag googlar inte – jag söker på internet, använder inte gmail och låter bli att förföras av chromes glans. Men jag är dömd att misslyckas då jag inte ens kan namnet på en bråkdel av alla de tjänster de erbjuder.

Men de kommande hundra dagarna ska jag försöka vara hundra gånger mer medveten. Mina hundra googlefria dagar börjar nu och jag ska berätta allt om dem i den här bloggen. Ni ska få snedstegen, ahaupplevelserna, bakgrundsinformationen, våndan och glädjen.

Med mig på resan har jag min kära vän och googlekran Goo. Hon ska för min räkning frossa i google för att hjälpa mig och följa min väg genom googles sökalgoritms vindlande gångar (vilket förmodligen inte kommer bli svårt. Med tanke på att ordet google förekommer 23 gånger här (plus ett googlar, vilket gör att det nu förekommer två gånger), i ett och samma blogginlägg, så rycker det nog redan nervöst i sökalgoritmens känsliga nervtrådar).

Och även ni är välkomna med tipsen om fallgroparna, farorna och glädjeämnena som väntar mig på vägen mot googlevärldens utmarker.

Googles slogan lyder don’t be evil – jag säger don’t be google.

Taggad: , , , , ,

§ 2 svar till 100 googlefria dagar

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande 100 googlefria dagardontbegoogle.

Meta