Dag 038: Är du inte med så är du emot

december 15, 2010 § Lämna en kommentar

Som jag skrivit förut så är många av mina vänner jag talar med i det närmaste helt okritiska till google. De jobbar också med retoriken att jag som försöker stå utanför google hamnar i  något slags efterblivet informationstillstånd.

Jag är hänvisad till oprecisa sökträffar i Yahoo, jag får använda buggiga mejltjänster från mail.com och kan inte hänföras av inzoomningar på Antarktis gulliga pingviner i google street view.

Jag står utanför och jag får skylla mig själv för att jag är så dum, lyder domen.

Men som jag nämnde redan i mitt första inlägg så var jag inte så intresserad av google från början. Jag lever i en svår balansgång mellan att värna min valfrihet och att vilja lämna vissa beslut till enskilda, starka auktoriteter. Och jag tror att mina vänner är i ungefär samma situation.

I fallet google är jag inte ett dugg intresserad av att styras av den auktoritet de är och jag tror inte mina vänner är så sugna på det heller. Men de låter sig ändå styras och reflekterar inte ens över det. Istället arbetar de som googles obetalda legosoldater och talar nedlåtande om min strävan för den valfrihet som de själva egentligen också innerst inne står bakom.

Jag överlåter åt er att dra slutsatserna kring detta, men jag tycker att tendenserna ligger farligt nära historiska händelser som orsakat ohyggligt mycket mänskligt lidande.

Taggad: , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Dag 038: Är du inte med så är du emotdontbegoogle.

Meta